Świetlica działa prężnie

Po halloweenowych zabawach nadszedł czas na przypomnienie sobie i utrwalenie legend o początkach powstania naszego Państwa, o Warsie i Sawie, o Lechu Czechu i Rusie…

Świetliczaki zagłębiły się w temat „Moja ojczyzna” poprzez rozwiązywanie krzyżówek tematycznych, układanie puzzli przedstawiających nasze godło oraz objaśnianie znaczenia bieli i czerni na fladze Polski.
Symbolicznie poznawaliśmy mapę Polski oraz wsłuchiwaliśmy w słowa Mazurka Dąbrowskiego oraz poznawaliśmy jego historię powstania.

W grupie I podsumowaliśmy plebiscyt Naj… za miesiąc październik. Wygrały tym razem same dziewczynki: Zuzia Jędrzejczyk, Karina Grzech, Jula Filipowicz, Estera Czajkowska. Dziewczynki otrzymały drobne nagrody, natomiast wszyscy cuksy.
Natomiast w grupie III wytypowani zostali i nagrodzeni drobnymi upominkami najgrzeczniejsi. O tym kto wygra decydowała ilość plusów zdobywanych przez cały miesiąc w kategoriach: „aktywność”, „porządek” i „ zachowanie”. Wśród dziewcząt zwyciężyła Oliwia Watkowska, wśród chłopców Kuba Kopaczel.

W kolejnym tygodniu sporo rozmawialiśmy o swoim hobby i zainteresowaniach. Opowiadaliśmy sobie jak to są wśród nas kolekcjonerzy kamyków, pasjonaci grania na perkusji, śpiewu, tańca, baletu, miłośnicy gry w piłkę nożną, klocków lego, opiekunowie swoich ukochanych pupili, itp..

W ubiegłym tygodniu w ramach wyjazdu do Teatru Animacji na spektakl „Koziołek Matołek” stworzyliśmy piękne prace plastyczne.
W tym tygodniu także przerabiając temat o agresji grupa I i III uczestniczyła wspólnie w ciekawych zajęciach pod hasłem przewodnim:
„Nikt nie może mnie poniżać, bić, krzywdzić, przezywać i każdego mogę na
ratunek wzywać”.
„Przemoc nigdy nie popłaca, ale przeciw tobie się obraca”.
„Pamiętaj miły kolego, nie zaczepiaj bezbronnego”.
„Bez złości mamy więcej radości”.

Wyjaśnialiśmy sobie pojęcia złości, agresji, zastanawialiśmy się w jakich sytuacjach się złościmy, czy złość może przerodzić się w agresję. Wymienialiśmy rodzaje agresji.
Wzięliśmy udział w ćwiczeniu „czarny punkt”. Dzieci w grupach na konturze sylwetki człowieka zaznaczali czarne punkty w miejscach, w których następują reakcje ze strony organizmu kiedy są ludzie są agresywni, np.
Kiedy jestem agresywny, zwijam ręce w pięści
– czarny punkt na dłoniach;

Bije mi szybko serce
– czarny punkt w miejscu, w którym znajduje się serce;

Na mojej twarzy pojawia się grymas niezadowolenia
– czarny punkt na twarzy…itd..

Kolejnym ćwiczeniem było odpowiadanie prawda czy fałsz na czytane przez wychowawcę stwierdzenia dotyczące agresji lub też nie, np..

Jaś zbił brata, bo przeszkadzał mu oglądać film.
Babcia zabiła kurę i ugotowała z niej rosół.
Kuba pchnął Marka na ścianę, bo ten go wyzywał.
Lis zjadł kurę.

Następnym ćwiczeniem było „Papierowe serce”

Otrzymaliśmy papierowe serca.
W trakcie odczytywania historii chłopca o imieniu Franek w momencie, kiedy uznaliśmy, że chłopca spotkała przykrość ze strony kolegów- wtedy odrywaliśmy kawałek papierowego serca lub je zaginaliśmy. Po przeczytaniu historii próbowaliśmy „naprawić” serce układając w całość oderwane części.

Franciszek chodził do piątej klasy. Jego nieszczęścia zaczęły się dwa miesiące temu. Miał
kiepską formę podczas meczu piłki nożnej i przepuścił dwie bramki. Koledzy z klasy byli wściekli,
że znowu przegrali z i ze złości wyrzucili Franciszka z drużyny, chociaż był bardzo dobrym
bramkarzem. Chłopcy z tamtej klasy zaczęli mu za to strasznie dokuczać i przezywać go.
Franciszek zauważył, że ktoś pomalował jego jedyną kurtkę niezmywalnym flamastrem, był
zrozpaczony. W następnym tygodniu dowiedział się od kolegi, że cała klasa plotkuje na temat jego
donoszenia nauczycielom. Franciszek wiedział, że to kłamstwo, ale nie mógł tego wyjaśnić, bo nikt
nie chciał z nim rozmawiać. Nie zaproszono go nawet na imprezę klasową. Franciszek czuł się
coraz gorzej, nie miał ochoty wychodzić z domu ani odrabiać lekcji.

Kończąc stworzyliśmy planszę uczuć, każdy z nas przy swoim imieniu na arkuszu papieru naklejał emotikony, które najczęściej odzwierciedlają odczuwane przez nas emocje i nastrój.

Przygotowujemy się do Andrzejek, ale to już inna historia…

 

Więcej zdjęć, kliknij: TUTAJ

Cdn…

covid-19

PARTNERZY SZKOŁY:

MKS Karkonosze